KAROSAKLUB


Přejdi na obsah

Historie Karosy

V roce 1948 vzniká ve Vysokém Mýtě národní podnik Karosa, znárodněním továrny Josefa Sodomky.
V padesátých letech se začaly vyrábět karoserie pro známý autobus Škoda 706 RTO s mimořádně dlouhou životností a revoluční konstrukcí. Výroba tohoto autobusu byla ukončena v roce 1971 a vyrobených kusů bylo 14451

RTO
ŠD 11

V roce 1966 přišel na řadu autobus typu ŠM 11 vyznačující se unikátní panelovou konstrukcí, ( karoserie byla montována ze šesti panelů ). Výroba ŠM 11 bylo ukončena v roce 1981 s 26 544 vyrobenými autobusy.
<- ŠD 11

V roce 1972 byla vybudována nová továrna, s kompletní moderní montážní linkou.
V osmdesátých letech byla zavedena výroba autobusů nové řady 730 s dalším konstrukčním a technologickým zdokonalením. Byl použit motor Liaz uložený za zadní nápravou. Použita byla automatická převodovka pro městskou verzi B 731 a později pro kloubovou verzi městského autobusu B 741. Dále se jednalo o městské ( B 732 s man. převodovkou ), meziměstské autobusy ( C 734 , C 735, LC 735 a kloubové C 744 ) a autokary pro velké vzdálenosti, které jsou v provozu doposud.

Po listopadu 1989 byly změny a to hlavně ve výrobě autobusů značky Karosa. Díky změně režimu a rozpadu Československa na dva samostatné státy výroba klesla na 1000 vyrobených autobusů za rok. Nový trh si žádal nové výrobky a tak vznikala nová konstrukční řešení. Standartně se začaly montovat katalyzátory tak, aby autobusy splňovaly předpisy EU. Pro vyšší bezpečnost bylo montováno ABS-ASR, snímání tloušťky brzdového obložení, retardér namísto motorové brzdy a spousty inovačních prvků. Změnu nejvíce pocítilo z karosářského hlediska zasklení dálkových autobusů. Boční skla byla lepená a dvojitá. Od roku 1992 se montovala klimatizace, nová sedadla pro cestující a nový vzhled jak venkovní ( zejména olakování ) tak vnitřní. Na zvláštní objednávky se začaly vyrábět autobusy pro tělesně postižené se zvedací plošinou.
V roce 1992 vyjel z výrobní linky Karosa zcela nový typ luxusního dálkového autokaru LC 757 HD 12. Kromě klimatizace, ABS, retardéru, katalyzátoru, bezazbestového obložení brzd, dvojitých bočních skel a omývačů světlometů byl autokar vybaven kuchyňkou, ledničkou, WC a videosystémem. Na výstavě AUTOTEC 1992 získal tento model zlatou medaili.

V roce 1993 odkoupila část akcií francouzská firma Renault V.I.
V roce 1994 se začaly vyrábět autobusy řady 730 s motory Renault. Koncem roku 1994 byl zahájen vývoj nové řady, která nese název 900. Jednalo se o modernizaci a přestavbu výrobkové řady 700, jež spočívala zejména v modernizovaném designu, zvyšovala pohodlí pro cestující i řidiče a zaručovala ekologický provoz.
V roce 1994 se sortiment dálkových autokarů rozšířil o typ LC 937 GT 11 jehož výroba byla ukončena v rove 1996 a následně byla nahrazena typem LC 936

V roce 1995 byl představen první nízkopodlažní autobus s označením CITY BUS který byl uveden do provozu o rok později.
V roce 1997 přišla do výroby z důvodu požadavků zákazníků řada autobusů 800, která je modernizovanou verzí řady 700.

V prosinci 1996 RENAULT V.I. odkoupil 17% akcií od Evropské banky pro obnovu a rozvoj a získal 51% akcií společnosti KAROSA. V průběhu roku 1998 koupil od investičních fondů a drobných akcionářů dalších 21% akcií.
Inovace výrobků KAROSA a.s. přinesla na trh s vylepšenou řadu autobusů . Byla to řada 900 E. Hlavní příčina vzniku řady 900 E byla především snaha o respektu mezinárodně doporučovaných a uznávaných předpisů EU. Řada 900 E byla na trhu od ledna 1999.
1. února 1999 vznikl společný podnik Renaultu a Iveca s názvem IRISBUS Holding S.L. vlastnící 94% akcií Karosy. V této společnosti vlastnil 50% Renault V.I. a 50% Iveco.

V březnu 1999 bylo rozhodnuto o investici do nové lakovny v Karose ( kataforéza ). Přechod od výroby autobusů panelovým způsobem na výrobu skeletovou byl záměrem uvést na trh další inovované výrobky ( řadu 950 ).
12.7.2001 došlo ke spuštění lakovny s kataforézou. Zároveň byl uveden nový výrobek na montážní linku.

Společnost Renault a Iveco podepsaly 17.10.2001 závěrečnou dohodu umožňující společnosti Iveco získat účast Renaultu (50%) v Irisbusu. Zároveň společnosti Renault V.I. a Irisbus dosáhly dohody o vymezení ekonomických a obchodních vztahů mezi oběma společnostmi po dobu přechodného období, nutného k uskutečnění celkové autonomizace společnosti Irisbus.
1.1.2007 byla Karosa a.s. přejmenována na Iveco Czech Republic, a. s.


( Informace zde použité, jsou výtažkem z oficiálního webu Karosy ).

ReNoSoft 2015 --== KAROSAKLUB==--



Zpět na obsah | Zpět na hlavní nabídku